Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. říjen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. říjen 2018

Barnard 150: Mořský koník v Kefeu

Uznání a copyright: Data - Steve Milne & Barry Wilson, Processing - Steve Milne

Tento světelné roky dlouhý, sugestivní tvar známý jako mlhovina Mořský koník je vidět v siluetě proti bohatému, zářivému pozadí hvězd. Prachové neprůhledné mračno je součástí molekulárního mračna v Mléčné dráze vzdáleného asi 1200 světelných let a je vidět v severním královském souhvězdí Kefeus. S označením Barnard 150 (B150) je jedním ze 182 tmavých značení na obloze, které katalogizoval počátkem 20. století astronom E. E. Barnard. Uvnitř kolabujících jader vznikají svazky hvězdy o nízké hmotnosti, které jsou vidět pouze na dlouhých infračervených délkách. Barevné hvězdy v Kefeu přispívají k pěknému galaktickému zákoutí.

Štítky: Prach, Molekulární mračno, Star-formation

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.