Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. listopad 2018

Zbytek obálky supernovy W63 v Labuti

Uznání a copyright: J-P Metsavainio (Astro Anarchy)

Jako slabý kosmický prstenec kouře svítí v rovině galaxie Mléčné dráhy v severním souhvězdí Labutě (Cygnus) duch dlouho mrtvé hvězdy, zbytek supernovy W63. Její věnčitý, modře zářící vzhled je vidět proti bohatému komplexu mračen a prachu v této oblasti. Krásný obraz zabírá na obloze přes 4 měsíční úplňky a je teleskopickou mozaikou z 12 panelů, která kombinuje 100 hodin expozičního času s využitím úzkopásmových filtrů. Ukazuje charakteristické světlo ionizovaných atomů síry, vodíku a kyslíku v červené, zelené a modré barvě. Viditelná část zbytku obálky supernovy se stále ještě rozpíná, měří asi 150 světelných let a je nejspíš 5000 světelných let daleko. Ve zbytcích W63 nebyl doposud identifikován žádný zdroj s původní hvězdou. Světlo z výbuchu této supernovy poprvé dosáhlo Zemi před více než 15 000 lety.

Štítky: W63, Zbytek supernovy, G82.2+5.3, Cygnus