Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. listopad 2018

NGC 1499: Mlhovina Kalifornie

Uznání a copyright: Bray Falls

Kalifornie je dokonce i ve vesmíru. Orionovým ramenem spirální galaxie Mléčné dráhy pluje toto kosmické mračno, které náhodou připomíná obrysy Kalifornie na západním pobřeží Spojených Států. Pouhých 1500 světelných let od mlhoviny Kalifornie se uvnitř Orionova ramene nachází také naše vlastní Slunce. Tato klasická emisní mlhovina, též známá jako NGC 1499, je asi 100 světelných let dlouhá. Na snímku je vidět nejvýraznější záře mlhoviny Kalifornie v červeném světle, které je charakteristické pro světlo vyzařované atomy vodíku po rekombinaci s dlouho ztracenými elektrony, odtrženými (ionizovanými) energetickým hvězdným světlem. Hvězda, která nejspíše poskytuje toto energetické světlo, které ionizuje většinu plynu v mlhovině, je ta jasná, horká, modravá Xi Persei vpravo od mlhoviny. Mlhovina Kalifornie je pravidelným cílem pro astrofotografy a dá se spatřit širokoúhlým dalekohledem pod tmavou oblohou v souhvězdí Perseus nedaleko od Plejád.

Štítky: NGC 1499, California nebula, California nebula, Emisní mlhovina, Emisní mlhovina