Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. listopad 2018

NGC 6188: Draci v Oltáři

Uznání a copyright: Tian Lee

Prachové útvary s jasnými okraji, které se vinou přes prašnou NGC 6188 jsou desítky světelných let dlouhé. Tato emisní mlhovina se nachází na okraji jinak tmavého molekulárního mračna v jižním souhvězdí Oltáře (Ara) ve vzdálenosti asi 4000 světelných let. Narodila se v této oblasti teprve před několika miliony let a horké mladé hvězdy ze zanořené asociace Ara OB1 opracovávají fantastické tvary a pohání záři mlhoviny hvězdným větrem a ultrafialovým zářením. Nedávné vznikání hvězd samotné bylo nejspíše vyvoláno větry a výbuchy supernov z předchozí generace hmotných hvězd, což stlačilo a vymetlo plyn. Tento nádherný širokoúhlý obraz vznikl ze snímků z observatoře Chilescope ve falešných barvách v Hubblově paletě a ukazuje emise atomů síry, vodíku a kyslíku v červené, zelené a modré barvě. Zorné pole pokrývá asi 4 úplňky, což v odhadované vzdálenosti NGC 6188 odpovídá asi 150 světelným rokům.

Štítky: Molekulární mračno, Emisní mlhovina, Ngc6188, Young stars, OB association

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.