Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. listopad 2018

Kometa 46P Wirtanen

Uznání a copyright: Alex Cherney (Terrastro, TWAN)

Periodická kometa 46P/Wirtanen je nyní nejjasnější kometou na noční obloze, ale je příliš slabá, než aby se dala vidět očima. Z tmavých míst by se ale mohla stát viditelnou i pouhým okem, když se na své 5,4 roků trvající protáhlé dráze v polovině prosince přiblíží k Zemi a ke Slunci. Její sférická koma ve slunečním světle fluoreskuje a na tomto pohledu ze 7. listopadu z jižní oblohy má přibližně úhlovou velikost úplňku. Tu dobu byla kometa od Země vzdálená asi dvě světelné minuty, nebo 35 miliónů kilometrů, takže její pěkně zelená koma napříč měří kolem 150 000 kilometrů. To je zhruba velikost Jupiteru. Navrstvené digitální snímky také ukázaly velice slabý ohon, který míří ven asi na 4 hodinách s pozoruhodnou vzdálenou galaxií v pozadí naproti vlevo nahoře. Kometa 46P/Wirtanen je pravidleným návštěvníkem vnitřní Sluneční soustavy a ESA ji dříve zvažovala jako cíl pro sondu Rosetta.

Štítky: Wirtanen, 46p, Kometa

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.