Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. listopad 2018

Kometa 46P Wirtanen

Uznání a copyright: Alex Cherney (Terrastro, TWAN)

Periodická kometa 46P/Wirtanen je nyní nejjasnější kometou na noční obloze, ale je příliš slabá, než aby se dala vidět očima. Z tmavých míst by se ale mohla stát viditelnou i pouhým okem, když se na své 5,4 roků trvající protáhlé dráze v polovině prosince přiblíží k Zemi a ke Slunci. Její sférická koma ve slunečním světle fluoreskuje a na tomto pohledu ze 7. listopadu z jižní oblohy má přibližně úhlovou velikost úplňku. Tu dobu byla kometa od Země vzdálená asi dvě světelné minuty, nebo 35 miliónů kilometrů, takže její pěkně zelená koma napříč měří kolem 150 000 kilometrů. To je zhruba velikost Jupiteru. Navrstvené digitální snímky také ukázaly velice slabý ohon, který míří ven asi na 4 hodinách s pozoruhodnou vzdálenou galaxií v pozadí naproti vlevo nahoře. Kometa 46P/Wirtanen je pravidleným návštěvníkem vnitřní Sluneční soustavy a ESA ji dříve zvažovala jako cíl pro sondu Rosetta.

Štítky: Wirtanen, 46p, Kometa

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P na Benecku