Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. listopad 2018

Mlhovina Jeskyně ve vodíku, kyslíku a síře

Uznání a copyright: Chuck Ayoub

Co je uvnitř této kosmické jeskyně? Porodnice hvězd hluboká 10 světelných let. Snímku dominuje prašná mlhovina Sh2-155, mlhovina Jeskyně. Obrazová data pro tento teleskopický snímek byla pořízena přes úzkopásmové filtry, které sledují záření vodíku, kyslíku a síry, jejichž barvy dohromady tvoří Hubblovu paletu. Scéna se nachází v rovině naší Mléčné dráhy asi 2400 světelných let daleko v královském severním souhvězdí Kefea (Cepheus). Astronomické výzkumy této oblasti ukazují, že vznikla na rozhraní hmotného molekulárního mračna Cepheus B a asociace horkých, mladých hvězd Cepheus OB 3. Jasný okraj ionizovaného vodíku dostává energii od horkých hvězd, kterým dominuje jasná hvězda vlevo od vstupu do jeskyně. Zářením vyvolané ionizační fronty nejspíš spouštějí zhroucení jader a vznik nových hvězd uvnitř mlhoviny.

Štítky: Vodík, Cave nebula, Hubblova paleta