Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. listopad 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. listopad 2018

Rotující planetka Bennu ze sondy OSIRIS REx

Uznání: NASA, GSFC, U. Arizona

Mohla by někdy blízká planetka zasáhnout Zemi? Možná ano, ale pravděpodobně ne pro velice dlouhou dobu, i když se čeká, že v přístím století nějaká planetka proletí uvnitř oběžné dráhy Měsíce. Nicméně, abychom lépe porozuměli podstatě a oběžné dráze všech blízkozemních planetek, tak NASA vyslala sondu OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer), aby jednu takovou planetku prozkoumala: 500 metrů velkou planetku 101955 Bennu. Kosmická Sonda OSIRIS-REx byla vypuštěna v roce 2016 a nyní se už k Bennu přibližuje a nejprve má zmapovat drsný povrch této planetky. Na zrychleném videu, které bylo pořízeno už dříve tento měsíc, je rotační perioda Bennu 4,25 hodin stlačena do 7 sekund. Bennu se svým tvarem diamantu podobá planetce Ryugu, kterou nyní zkoumá japonská kosmická sonda Hayabusa2. Přesná budoucí dráha Bennu je trochu nejistá, jelikož prochází blízko Země a působí na ni Jarkovského jev, malá síla, kterou způsobuje rotací vyvolávané asymetrické infračervené vyzařování. Pokud půjde všechno podle plánu, tak se ORISIS-REx v roce 2020 planetky dotkne, odebere vzorky půdy a v roce 2023 se s nimi vrátí na Zemi k podrobné analýze.

Štítky: OSIRIS-REx, Asteroid, Bennu

Snímek planetky (52768) 1998 OR2

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Blíženců. Planetka se má během měsíce dubna stát výzkumným objektem radioteleskopu v Goldstone.