Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. prosinec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. prosinec 2018

Víla z Orlí mlhoviny

Uznání: NASA, ESA, The Hubble Heritage Team, (STScI/AURA)

Prachové skulptury v Orlí mlhovině se odpařují. Silné hvězdné světlo odbourává tyto chladné kosmické hory, sošné pilíře, které si můžeme představovat jako nějaké mýtické bytosti. Zde je vidět jeden z několika výrazných prachových pilířů v Orlí mlhovině, který by mohl představovat obří mimozemskou vílu. Víla je ovšem vysoká 10 světelných let a její žár je prudší, než ten z obyčejného ohně. Velká Orlí mlhovina, M16, je ve skutečnosti obří vypařující se obálkou plynu a prachu, uvnitř které se zvětšuje dutina zaplněná nádhernou hvězdnou porodnicí, ve které nyní vzniká otevřená hvězdokupa. Velký sloup vzdálený asi 7000 světelných let se za asi 100 000 let úplně odpaří. Snímek je vidět ve vědecky přiřazených barvách a byl zveřejněn v roce 2005 jako součást oslav 15. výročí vypuštění Hubblova kosmického dalekohledu.

Novinka: Stránka Instagramu představuje pěkné snímky nedávno nabídnuté APODu.

Štítky: Pillar, Orlí mlhovina, Star-formation