Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. prosinec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. prosinec 2018

Spirála superhmotných černých děr

Uznání videa: NASA's Goddard Space Flight Center; Music: In the Hall of the Mountain King by Edvard Grieg

Září černé díry při srážce? Při slučování černých děr, které obíhají kolem sebe, se jistě uvolňuje vlna neobvyklého gravitačního záření, ale budou také předtím vyzařovat světlo, pokud by byly obklopené plynem? Astrofyzikové vytvořili důmyslnou počítačovou simulaci, aby tak pomohli s odpovědí. Simulace a výsledné video přesně popisuje dvě superhmotné černé díry, které se k sobě blíží po spirále, včetně jevů Einsteinovy obecné teorie relativity na okolní plyn a světlo. Video nejprve ukazuje soustavu shora a později ze strany, kde je zborcení gravitačními čočkami více zřejmé. Numerické výsledky ukazují, že gravitační a magnetické síly by měly dodávat energii plynu a ten by pak měl emitovat vysokoenergetické světlo od ultrafialového po rentgenové. Emise takového světla by mohla lidstvu umožnit detekovat a studovat pár superhmotných černých děr dlouho předtím, než po spirále splynou.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1800+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: Černé díry, Spiraling, Gravitační vlny