Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. prosinec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. prosinec 2018

Galaxie ve Velrybě a supernova

Uznání a copyright: Massimiliano Veschini

Na kosmickém pohledu do vodního souhvězdí Velryby (Cetus) je vedle spirální galaxie Messier 77 vpravo dole ještě další velká spirální galaxie NGC 1055 vlevo nahoře. Užší a zboku viděná zaprášená spirální galaxie NGC 1055 pěkně kontrastuje se zepředu viděnou M77 s jasným jádrem a spirálními rameny. Obě galaxie měří něco přes 100 000 světelných let a jejich pár dominuje malé skupině galaxií vzdálené asi 60 miliónů světelných let. Při této odhadované vzdálenosti je M77 jedním z nejvzdálenějších objektů v katalogu Charlese Messiera a od sousedního vesmírného ostrova NGC 1055 ho dělí přinejmenším 500 000 světelných let. Zorné pole má na obloze zhruba velikost úplňku a jsou v něm jak barevné hvězdy popředí z Mléčné dráhy, tak mnohem vzdálenější galaxie v pozadí. Ostrý snímek byl pořízen 28. listopadu a je na něm také nově objevená supernova SN2018ivc, jejíž poloha je vyznačena v rameni M77. Světlo z výbuchu jedné z hmotných hvězd v M77 objevily dalekohledy na planetě Zemi jen o několik dní dříve 24. listopadu.

Štítky: M77, Ngc1068, Ngc1055, Sn2018ivc