Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. prosinec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. prosinec 2018

Galaxie ve Velrybě a supernova

Uznání a copyright: Massimiliano Veschini

Na kosmickém pohledu do vodního souhvězdí Velryby (Cetus) je vedle spirální galaxie Messier 77 vpravo dole ještě další velká spirální galaxie NGC 1055 vlevo nahoře. Užší a zboku viděná zaprášená spirální galaxie NGC 1055 pěkně kontrastuje se zepředu viděnou M77 s jasným jádrem a spirálními rameny. Obě galaxie měří něco přes 100 000 světelných let a jejich pár dominuje malé skupině galaxií vzdálené asi 60 miliónů světelných let. Při této odhadované vzdálenosti je M77 jedním z nejvzdálenějších objektů v katalogu Charlese Messiera a od sousedního vesmírného ostrova NGC 1055 ho dělí přinejmenším 500 000 světelných let. Zorné pole má na obloze zhruba velikost úplňku a jsou v něm jak barevné hvězdy popředí z Mléčné dráhy, tak mnohem vzdálenější galaxie v pozadí. Ostrý snímek byl pořízen 28. listopadu a je na něm také nově objevená supernova SN2018ivc, jejíž poloha je vyznačena v rameni M77. Světlo z výbuchu jedné z hmotných hvězd v M77 objevily dalekohledy na planetě Zemi jen o několik dní dříve 24. listopadu.

Štítky: M77, Ngc1068, Ngc1055, Sn2018ivc

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P na Benecku