Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2019

Vodopád Mléčné dráhy

Uznání a copyright: Yuri Beletsky (Carnegie Las Campanas Observatory, TWAN)

Může to být sice nejsušší místo na planetě Zemi, ale i tak v chilské poušti Atacama vysoko v horách teče voda. Po objevení tohoto malého potoku s proudící vodou se fotograf vrátil zpátky pozorovat východ Mléčné dráhy na tmavé jižní obloze a vypočetl okamžik, kdy se Mléčná dráha setká se vzácnou proudící vodou. Na panoramatickém snímku oblohy jsou hvězdy a mlhoviny ponořeny do záře kolem Mléčné dráhy samotné a ten moment sdílí i se satelitními galaxiemi Mléčné dráhy, s Velkým a Malým Magellanovým mračnem vpravo nad obzorem. Vrchol vodopádu ukazuje k hvězdě beta Centauri. Nad ní se nachází temný prostor mlhoviny Uhelný pytel a hvězdy Jižního kříže.

1. APOD: 2011-08-11 Sníh na Paranalu
  2. APOD: 2018-01-05 Velká mlhovina v Lodním kýlu nad jezerem Ballard
  3. EarthSky.org: Galaxy collision to send solar system flying?
  4. NASA: The Nearest Galaxies
  5. OneMinuteAstronomer.com: The Coalsack Nebula

Štítky: Mléčná dráha, Mléčná dráha, Lmc, Smc, Smc

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.