Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. leden 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. leden 2019

Zbytek Tychonovy supernovy rentgenově

Uznání: NASA / CXC / F.J. Lu (Chinese Academy of Sciences) et al.

Která hvězda vytvořila tento obrovský načechraný míč? Na snímku je horká rozpínající se mlhovina zbytku Tychonovy supernovy, důsledek výbuchu hvězdy, který poprvé před více než 400 lety zaznamenal slavný astronom Tycho Brahe. Díváte se na kompozitní obraz ze tří snímků v rentgenových barvách pořízených družicovou rentgenovou observatoří Chandra. Rozpínající se mračno plynu je extrémně horké a jen trochu málo odlišné rychlosti expanze dávají mračnu měkce nafouknutý vzhled. I když hvězda, která zbytek SN 1572 vytvořila, je nejspíše úplně pryč, tak hvězda zvaná Tycho G je příliš slabá, než aby se tady dala rozlišit, ale považuje se za její doprovodnou složku. Hledání zbytků původce Tychonovy supernovy je zvláště důležité, protože jde o supernovu typu Ia, důležitou příčku na žebříčku vzdáleností, kterým se kalibruje škála viditelného vesmíru. Jasnost maxima u supernov typu Ia se považuje za dobře probádanou a tím jsou tyto supernovy velice hodnotné při určování vztahů mezi jasností a vzdáleností ve vzdáleném vesmíru.

1. Wikipedia: SN 1572