Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. leden 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. leden 2019

Cirkumpolární stopy hvězd

Uznání a copyright: Gabriel Funes

Jak se Země otáčí kolem své osy, tak se na tomto dobře komponovaném snímku z Tenerife na Kanárských ostrovech zdá, že hvězdy obíhají kolem observatoře. Barevné soustředné oblouky, které sledují hvězdy, mají ve skutečnosti střed v severním nebeském pólu naší planety. Pro astrofotografy na severní polokouli, stejně jako pro nebeské navigátory, je velice pohodlná jasná hvězda Polárka (Polaris), která je blízko pólu a na této scéně se nachází za kopulí dalekohledu. Obraz byl složen ze série více než 200 expozic pořízených kamerou na stativu, která trvala asi 4 hodiny. Observatoř tu jasnou, tmavou noc nepracovala, ale to není překvapivé. Kopule totiž hostí sluneční dalekohled THEMIS observatoře Teide.

1. NASA: Star Trails Seen From Low Earth Orbit
  2. APOD: 2013-10-23 Severní nebeský strom
  3. APOD: 2011-05-14 Malý vůz
  4. APOD: 2007-05-19 Soustředné stopy listí
  5. Iac.es: THEMIS

Štítky: Stopy hvězd, Observatoř, Themis

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích