Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. leden 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. leden 2019

Dlouhý plynový ohon spirální galaxie D100

Uznání a copyright: NASA, ESA, Hubble, Subaru Telescope, W. Cramer (Yale) et al., M. Yagi, J. DePasquale

Proč má tato galaxie dlouhý červený pruh? Pruh je tvořen především zářícím vodíkem, který byl systematicky očesáván, jak se galaxie pohybovala okolním horkým plynem v kupě galaxií. Jedná se o spirální galaxii D100 a tou kupou je Kupa galaxií ve Vlasech Bereniky. Červený pruh je spojen se středem D100, protože vnější, gravitací méně držený plyn, už byl odtržen pryč rázovým tlakem. Rozsáhlý plynový ohon je dlouhý asi 200 000 světelných let, obsahuje hmotu asi 400 000 Sluncí a vznikají v něm hvězdy. Od D100 vlevo dole je vidět galaxie D99, která vypadá červená, protože září především světlem starých červených hvězd, mladé modré hvězdy už nemohou vznikat, protože hvězdotvorný plyn už byl z D99 očesán. Obraz ve falešných barvách je digitálně zpracovaným kompozitním obrazem ze snímků Hubblova dalekohledu na oběžné dráze a pozemského dalekohledu Subaru. Studium takovýchto pozoruhodných systémů zlepšuje naše chápání, jak se v kupách vyvíjely galaxie.

1. Wikipedia: H-alpha
  2. SDSS.org: Spiral Galaxies
  3. APOD: 2018-03-26 Kupa galaxií ve Vlasech Bereniky
  4. Youtu.be: Animation of Ram Pressure Stripping ESO 137 001
  5. Wikipedia: Ram pressure
  6. NASA: What Is a Light-Year?
  7. NASA: Our Sun in depth