Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. leden 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. leden 2019

Ultima Thule ze sondy New Horizons

Uznání: NASA, JHU's APL, SwRI; Color Processing: Thomas Appéré

Jak se liší vzdálené planetky od těch blízko Slunci? NASA vyslala kosmickou sondu New Horizons na cestu kolem klasického objektu z Kuiperova pásu 2014 MU69, zvaného Ultima Thule, což je zatím nejvzdálenější planetka, kterou navštívila lidská kosmická sonda, a tak pomohla s odpovědí na tuto otázku. Snímek, na který se díváte sonda pořídila 1. ledna, když prolétala kolem tohoto 30 km velkého tělesa a zpátky odeslala doposud nejlepší rozlišení povrchu Ultima Thule. Utima Thuli vypadá jinak, než planetky snímkované ve vnitřní Sluneční soustavě, jelikož vykazuje neobvyklou texturu povrchu, poměrně málo zjevných kráterů a téměř kulovité laloky. Předpokládá se, že její tvar vznikl shluknutím zrnek v rané Sluneční soustavě do dvou objektů: Ultima a Thule, které se pak po spirále k sobě přiblížily a spojily se. Nadále bude pokračovat výzkum, aby bylo lépe rozumět původu různých povrchových oblastí na Ultima Thule, zda má řídkou atmosféru, jak získala svoji červenou barvu a co nám tato nová znalost z minulosti Sluneční soustavy může říci o vzniku naší Země.

1. NASA: New Horizons: Spacecraft and Instruments