Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. leden 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. leden 2019

Ultima Thule ze sondy New Horizons

Uznání: NASA, JHU's APL, SwRI; Color Processing: Thomas Appéré

Jak se liší vzdálené planetky od těch blízko Slunci? NASA vyslala kosmickou sondu New Horizons na cestu kolem klasického objektu z Kuiperova pásu 2014 MU69, zvaného Ultima Thule, což je zatím nejvzdálenější planetka, kterou navštívila lidská kosmická sonda, a tak pomohla s odpovědí na tuto otázku. Snímek, na který se díváte sonda pořídila 1. ledna, když prolétala kolem tohoto 30 km velkého tělesa a zpátky odeslala doposud nejlepší rozlišení povrchu Ultima Thule. Utima Thuli vypadá jinak, než planetky snímkované ve vnitřní Sluneční soustavě, jelikož vykazuje neobvyklou texturu povrchu, poměrně málo zjevných kráterů a téměř kulovité laloky. Předpokládá se, že její tvar vznikl shluknutím zrnek v rané Sluneční soustavě do dvou objektů: Ultima a Thule, které se pak po spirále k sobě přiblížily a spojily se. Nadále bude pokračovat výzkum, aby bylo lépe rozumět původu různých povrchových oblastí na Ultima Thule, zda má řídkou atmosféru, jak získala svoji červenou barvu a co nám tato nová znalost z minulosti Sluneční soustavy může říci o vzniku naší Země.

1. NASA: New Horizons: Spacecraft and Instruments
  2. NASA: Kuiper Belt
  3. Wikipedia: 2014 MU69
  4. Flickr.com: Thomas Appéré: CA06_deconvolved_colored
  5. JHUapl.edu: New Horizons: Galleries
  6. Youtu.be: Stars in the Universe | 4K Relaxing Screensaver
  7. APOD: 2010-07-26 Lutetia: Největší dosud navštívený asteroid
  8. APOD: 2016-02-02 Kometa 67P ze sondy Rosetta
  9. Twitter.com: @NASA The formation of the Ultima Thule
  10. APOD: 2019-01-03 Ultima a Thule
  11. Youtu.be: Ultima Thule Flyby - Press Briefing: Ultima Thule & Closest Approach (Results)
  12. Wikipedia: Formation and evolution of the Solar System
  13. Wikipedia: History of Earth

Štítky: New horizons, Ultima Thule, Asteroid

20. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 13. 5. do 19. 5. 2019. Měsíc spěje od první čtvrti k úplňku. Večer je vidět Mars, který se blíží k hvězdokupě M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce se překonává, když na povrchu jsou dokonce dvě velké skvrny. Nákladní loď Dragon zakotvila u ISS. Blue Origin prezentovala, jak by se chtěla dostat na povrch Měsíce pomocí přistávací platformy Blue Moon. V týdnu je v plánu statický zážeh rakety Falcon 9 a zřejmě i start s družicemi sítě Starlink. Před 50 lety startovala mise Apolla 10 a sondy Veněra 5 a 6 zkoumaly atmosféru Venuše.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.