Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. leden 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. leden 2019

Sharpless 308: Hvězdná bublina

Uznání a copyright: Laubing

Tuto obrovskou kosmickou bublinu nafoukly rychlé větry z horké, hmotné hvězdy. Bublina má katalogové označení Sharpless 2-308, nachází se asi 5200 světelných let daleko v souhvězdí Velké psa (Canis Major) a na obloze pokrývá oblast o něco větší, než úplněk. V odhadované vzdálenosti to That odpovídá průměru 60 světelných let. Hmotná hvězda, která tuto bublinu vytvořila je Wolf-Rayetova hvězda a je to ta jasná hvězda u středu mlhoviny. Wolf-Rayetovy hvězdy mají více než 20 krát větší hmotnost, než Slunce a považují se za krátkou vývojovou fázi hmotných hvězd před supernovvou. Rychlé větry z této Wolf-Rayetovy hvězdy vytvářejí mlhovinu ve tvaru bubliny, jelikož zametají pomaleji se pohybující materiál z dřívějších vývojových fází. Větrem nafouknutá bublina má věk asi 70 000 let. Poměrně slabé emisi zachycené na tomto rozsáhlém snímku dominuje záření atomů ionizovaného kyslíku mapované do modré barvy. SH2-308 je též známá jako mlhovina Delfín.

1. AstroBin.com: Laubing: A dolphin enter the water (SH2-308)