Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2019

NGC 2359: Thorova přilba

Uznání a copyright: Ignacio Diaz Bobillo

NGC 2359 je kosmické mračno ve tvaru přilby s křídlatými přívěsky populárně nazývaná jako Thorova přilba. I na norského boha má Thorova přilba se svými 30 světelnými roky heroické rozměry. Přilba je ale spíše mezihvězdná bublina nafouknutá rychlým hvězdným větrem z jasné hmotné hvězdy ve středu, která nafukuje tuto oblast uvnitř molekulárního mračna. O centrální hvězdě je známo, že je to Wolf-Rayetova hvězda, velice horký obr o kterém se předpokládá, že se nachází v krátkém vývojovém období před supernovou. NGC 2359 se nachází asi 15 000 světelných let daleko v souhvězdí Velkého psa (Canis Major). Pozoruhodně podrobný snímek je obrazovým koktailem namíchaným z dat získaných přes široko a úzkopásmové filtry, které zachycují přirozeně vypadající hvězdy a záři filamentárních struktur mlhoviny. Ze silné emise atomů kyslíku v zářící mlhovině zde tak vyniká modrozelená barva.

1. Wikipedia: Thor
  2. APOD: 2013-12-14 Bublinová mlhovina
  3. NASA: "Ask an Astrophysicist" service
  4. APOD: 2005-09-10 Trosečník po supernově
  5. APOD: 2010-03-19 Mořský racek a kachna
  6. Internal.org: Canis Major by Robert Frost
  7. PampaSkies.com: Gallery logo: Your photos on your web site Login Astrophotography from the pampas, Argentina, by Ignacio Diaz Bobillo.
  8. IoP.org: A Study of Neutral and Ionized Gas of the Wolf-Rayet Ring Nebula NGC 2359