Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. únor 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. únor 2019

NGC 4565: Galaxie z boku

Uznání a copyright: Christoph Kaltseis, CEDIC

Majestátní spirální galaxie NGC 4565 je z planety Země vidět z boku. Pro svůj úzký profil je jasná NGC 4565 též známá jako Jehlová galaxie a je častou zastávkou na teleskopických toulkách severní oblohou v dobře učesaném souhvězdí Vlasů Bereniky (Coma Berenices). Ostrý barevný snímek ukazuje centrální galaktickou výduť, kterou protínají neprůhledné prachové pásy prokvétající tenkou galaktickou rovinou. Na pěkném pohledu je vidět i směs galaxií v pozadí včetně sousedící galaxie NGC 4562 vpravo nahoře. NGC 4565 se nachází asi 40 miliónů světelných let daleko a měří asi 100 000 světelných let. Pozorovatelé oblohy ji snadno spatří i malým dalekohledem a NGC 4565 je výrazným objektem na obloze, který Messier opomenul.

1. SEDS.org: NGC 4565
  2. DibonSmith.com: Coma Berenices
  3. NASA: Hubble Sees the Needle Galaxy, Edge-on and Up Close
  4. Harvard.edu: Note on Cosmic Distances
  5. CloudyNights.com: Small Wonders: Coma Berenices
  6. APOD: 2008-04-19 Messierův maraton

Štítky: Spirální galaxie, Ngc 4565, Edge-on galaxy

Zimná dúha

Nádherný úkaz zimnej dúhy.