Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. únor 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. únor 2019

Reflexe na vdB 9

Uznání a copyright: Guenter Kerschhuber

Ve středu dobře komponovaného nebeského zátiší je pěkná modrá mlhovina vdB 9, 9. objekt v katalogu reflexních mlhovin Sidneyho van den Bergha z roku 1966. Teleskopické zorné pole dvakrát větší než úplněk sdílí s hvězdami a tmavými neprůhlednými prachovými mračny v severním souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia). Kosmický prach přednostně odráží hvězdné světlo z horké hvězdy SU Cassiopeiae a dává vdB 9 charakteristické modré zbarvení spojované s klasickými reflexními mlhovinami. SU Cas je proměnná hvězda, cefeida, ale ani když je nejjasnější, tak se nedá vidět pouhým okem. Cefeidy hrají důležitou úlohy při určování vzdáleností v naší Galaxii a dál za ní. Při dobře známé vzdálenosti této hvězdy 1540 světelných let by toto kosmické plátno měřilo asi 24 světelných let.

1. APOD: 2012-10-26 Reflekční mlhovina vdB1
  2. Harvard.edu: A study of reflection nebulae.
  3. Harvard.edu: V* SU Cas -- Classical Cepheid (delta Cep type)