Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. únor 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. únor 2019

Hvězdy z Galaxie v Trojúhelníku

Uznání: NASA, ESA, M. Durbin, J. Dalcanton, and B. F. Williams (University of Washington)

Hvězdy z Galaxie v Trojúhelníku se na této ostré mozaice snímků z kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) Hubblova kosmického dalekohledu dají rozlišit jako zrnka písku na kosmické pláži. Vnitřní oblast této galaxie měří přes 17 000 světelných let a v takovém extrémním rozlišení je to druhý největší snímek kdy zveřejněný Hubblem. V jeho středu je jasné, husté galaktické jádro obklopené volnou směsí tmavých prachových pásů spolu s hvězdami v galaktické rovině. Tato zepředu viděná spirální galaxie, též známá jako M33, se nachází 3 milióny světelných let daleko v malém severním souhvězdí Trojúhelníku (Triangulum). Galaxie v Trojúhelníku má průměr přes 50 000 světelných let a je třetí největší galaxií v Místní skupině po Galaxii v Andromedě (M31) a naší vlastní Mléčné dráze. Pokud si chcete opravdu vychutnat hvězdy, hvězdokupy a jasné mlhoviny zachycené na této Hubblově mozaice, tak musíte použít zvětšovací nástroj.

1. HubbleSite.org: Advanced Camera for Surveys