Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. květen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. květen 2019

Mladá hvězdokupa Trumpler 14 z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, and J. Maíz Apellániz (IoAoA Spain); Acknowledgment: N. Smith (U. Arizona)

Proč má hvězdokupa Trumpler 14 tolik jasných hvězd? Protože je tak mladá. Mnoho hvězd v kupě vzniklo teprve v posledních 5 miliónech let, a jsou tak horké, že emitují detekovatelné rentgenové záření. Ve starších hvězdokupách většina tak mladých hvězd už zanikla, typicky výbuchem supernovy, a tak zůstaly jenom hvězdy slabší a červenější. Trumpler 14 měří asi 40 světelných let a nachází se asi 9000 světelných let daleko na okraji slavné mlhoviny v Lodním kýlu (Carina). Bystré oko dokáže na tomto podrobném snímku hvězdokupy Trumpler 14 z Hubblova kosmického dalekohledu z roku 2006 rozlišit dva neobvyklé objekty. Zaprvé, temné mračno vlevo od středu, které může být planetární soustavou, která zkouší vzniknout, než ji zničí energetické větry hmotných hvězd kupy Trumpler 14. Zadruhé, oblouk vlevo dole, o kterém jedna z hypotéz praví, že se jedná o supersonickou rázovou vlnu rychle vymrštěné hvězdy před 100 000 lety ze zcela jiné hvězdokupy.

1. APOD: 2005-09-02 Rentgenový portrét hvězdokupy Trumpler 14
  2. NASA: Stars
  3. Youtube.com: What Will It Look Like When Betelgeuse Goes Supernova? (4K UHD)
  4. Wikipedia: Trumpler_14
  5. NASA: What is a light-year and how is it used?
  6. APOD: 2017-08-15 Bitva hvězd, plynu a prachu v mlhovině v Lodním kýlu
  7. 123rf.com: Foto: Kočka pozoruje lupou myš :-)
  8. HubbleSite.org: Trumpler 14
  9. NASA: Hubble Space Telescope
  10. APOD: 2017-10-08 Temné molekulární mračno Barnard 68
  11. APOD: 2000-03-18 Vítr ze Slunce
  12. Flickr.com: Judy Schmidt: Young Gods of Trumpler 14
  13. Harvard.edu: The Mysterious Sickle Object in the Carina Nebula: A Stellar Wind Induced Bow Shock Grazing a Clump?
  14. APOD: 2017-04-08 Zeta Oph: prchající hvězda