Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červen 2019

NGC 4676: Mocné myši

Uznání a copyright: Bruce Waddington

Tyto dvě mocné galaxie se navzájem roztahují. Galaxie jsou známé jako Myši, protože mají dlouhé ocasy a každá z obou velkých galaxií prošla kolem té druhé. Jejich dlouhé ohony vytáhly gravitační slapy a nikoliv srážky jednotlivých hvězd. Vzhledem k velkým vzdálenostem tyto kosmické interakce probíhají pomalu během stovek miliónů let. V příští miliardě let se budou nejspíš srážet zase a zase, až splynou za vzniku jediné galaxie. NGC 4676 se nachází asi 300 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Vlasů Bereniky (Coma Berenices) a obě galaxie jsou nejspíš členy Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky. V tomto širokém zorném poli jsou zachyceny i slabé slapové ohony dlouhé několik stovek tisíc světelných let, ale malými dalekohledy se málokdy fotografují.

1. HubbleSite.org: "The Mice" (NGC 4676): Colliding Galaxies Stream Stars and Gas
  2. CWRU.edu: Merging Galaxy Model Image
  3. Youtube.com: NGC 4676 The Mice Galaxies Colliding, Simulation
  4. APOD: 2013-05-14 Srážky galaxií: Simulace versus pozorování
  5. APOD: 2012-06-04 Osud Mléčné dráhy: Srážka s Andromedou
  6. Harvard.edu: Chandra: Note on Cosmic Distances
  7. Wikipedia: Coma_Berenices
  8. Harvard.edu: NGC 4676, a Peculiar System in the Coma Cluster of Galaxies.
  9. APOD: 2010-05-02 Kupa galaxií ve Vlasech Bereniky