Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červen 2019

Místo přistání Ares 3: Marťan znovu navštívený

Uznání: HiRISE, MRO, LPL (U. Arizona), NASA

Tento podrobný záběr z kamery HiRISE na družici MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) ukazuje zvětralé krátery a naváté depozity v jižní Acidalia Planitia. Výrazný modrý odstín ve standardních barvách snímků z HiRISE by se lidskému oku v této oblasti jevil šedý nebo trochu načervenalý. Ovšem lidské oko zatím na tuto krajinu nepohlédlo, pokud ovšem nepočítáte kosmonauty NASA ze scifi románu Marťan, který napsal Andy Weir. Román je kronikou dobrodružství, které zažil Mark Watney, kosmonaut uvízlý v místě přistání fiktivní expedice na Mars Ares 3, které odpovídá souřadnicím tohoto ořezaného snímku z HiRISE. Pro měřítko, Watneyho 6 metrů velký příbytek v tomto místě by měl asi 1/10 průměru toho velkého kráteru. Souřadnice přistání výpravy Ares 3 jsou ovšem pouze asi 800 kilometrů severně od skutečného místa přistání sondy Pathfinder z roku 1997 pojmenovaného na památku Carla Sagana Carl Sagan Memorial Station.

1. UAHiRISE.org: Ares 3 Landing Site: The Martian Revisited