Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. červen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. červen 2019

Panorama Mlhoviny v Lodním kýlu z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, N. Smith (U. California, Berkeley) et al., and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Jak ovlivňují bouřlivé hvězdy svoje okolí? Astronomové vytvořili barevné panoráma ze 48 snímků s vysokým rozlišením Mlhoviny v Lodním kýlu, která je jednou z největších hvězdotvorných oblastí na obloze, a tak pomohli s odpovědí. V roce 2007 pořízený obraz, na který se díváte, je nejpodrobnějším dosud pořízeným obrazem Mlhoviny v Lodním kýlu. Mlhovina v Lodním kýlu je katalogizována jako NGC 3372 a je domovem proudů horkého plynu, oblastí chladného plynu, uzlíků temných globulí a pilířů husté prašné mezihvězdné hmoty. Vlevo od středu je vidět mlhovina Klíčová dírka, ve které je několik nejhmotnějších známých hvězd. Tyto velké a bouřlivé hvězdy nejspíš vznikly uvnitř tmavých globulí a svým energetickým světlem trvale mění tvar mlhoviny, vyfoukávají hvězdné větry a nakonec své životy skončí výbuchy supernov. Celá Mlhovina v Lodním kýlu je vidět i pouhým okem, měří přes 450 světelných let a nachází se asi 8500 světelných let daleko v souhvězdí Lodního kýlu (Carina).

1. APOD: 2004-05-17 NGC 3372: Velká mlhovina v Lodním kýlu
  2. HubbleSite.org: The Carina Nebula: Star Birth in the Extreme
  3. Wikipedia: Carina_Nebula
  4. APOD: 2016-08-14 Klíčová dírka v mlhovině v Lodním kýlu
  5. APOD: 2019-02-20 K zániku odsouzená hvězda Eta Carinae
  6. APOD: 2017-08-15 Bitva hvězd, plynu a prachu v mlhovině v Lodním kýlu
  7. NASA: Ultraviolet Waves
  8. APOD: 2000-03-18 Vítr ze Slunce
  9. Youtube.com: Birth of the Tycho Brahe's 1572 supernova remnant
  10. APOD: 2016-03-23 Velká mlhovina v Lodním kýlu
  11. NASA: What is a light-year and how is it used?
  12. Wikipedia: Carina_(constellation)