Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červenec 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červenec 2019

Ptáci při úplném zatmění Slunce

Uznání a copyright: Leonardo Caldas

Co dělají ptáci při úplném Slunce? Tma nastává při úplném zatmění rychleji než po západu, ale také rychleji, a pro ptáky možná nečekaně, o několik minut později končí. Příběhy neobvyklého chování ptáků při zatmění byly vyprávěny po staletí, ale při úplném zatmění Slunce přes celé Spojené Státy v srpnu 2017 byly zaznamenávány a systematicky studovány reakce ptáků občanskými vědci v rámci projektu eBird. I když bylo pozorováno jisté neobvyklé chování, tak mnoho pozorovatelů zaznamenalo, že se ptáci chovali jako při soumraku a buď přistáli, anebo letěli nízko nad zemí. Radar potvrdil významný pokles vysoko letících ptáků a hmyzu při a těsně po totalitě. Naproti tomu bylo hlášeno několik pozorování normálně nočních ptáků. Zobrazené hejno ptáků v městě La Serena v Chile letělo vzduchem při úplném zatmění Slunce, které minulý týden přešlo přes Jižní Ameriku. Fotograf zachytil tuto scénu na políčcích z videa tohoto zatmění. Příští úplné zatmění Slunce v prosinci 2020 také přejde přes Jižní Ameriku, ovšem úplné zatmění v dubnu 2024 bude procházet Severní Amerikou od Mexika až přes Novou Anglii v USA.

Galerie 2019: Pozoruhodné snímky úplného zatmění Slunce poslané do APODu

1. Lazerhorse.org: Foto: legrační pták :-)
  2. Ebird.org: eBird
  3. NASA: TOTAL SOLAR ECLIPSE - August 21, 2017
  4. APOD: 2014-04-30 Částečně zatmělé zapadající Slunce
  5. Youtube.com: 7-2-2019 La Serena, Chile Total Solar Eclipse from drone with huge crowd and moon shadow
  6. Wikipedia: Chile
  7. APOD: BirdsEclipseVideo_Caldas
  8. Wikipedia: North_America
  9. Wikipedia: Mexico
  10. Wikipedia: United_States
  11. Facebook: Sophie Souyet Amatista Travels (to Chile)

Štítky: Birds, Total solar eclipse, Slunce

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích