Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2019

Galaktický střed v rádiovém oboru z MeerKAT

Uznání: MeerKAT, SARAO

Co se děje ve středu naší galaxie? S optickými dalekohledy, to je těžké říci, jelikož viditelné světlo cloní mezihvězdný prach. V jiných pásmech, třeba v radiovém, se dá galaktický střed zobrazit a ukazuje se, že je to docela zajímavé a rušné místo. Obrázek představuje inaugurační snímek ze soustavy 64 radioteleskopů MeerKAT, která byla právě dokončena v Jižní Africe. Snímek má úhlovou velikost čtyřnásobku úhlové velikosti Měsíce (2 stupně), je rozsáhlý, hloubkový a podrobný. Do zřetelných podrobností je tam vidět mnoho známých zdrojů, včetně mnoha zdrojů s prefixem Sgr, jelikož střed Galaxie je ve směru souhvězdí Střelce (Sagittarius). V centru naší Galaxie se nachází Sgr A, zde je vidět napravo od středu snímku a v něm se nachází superhmotná černá díra naší Mléčné dráhy. Další zdroje na snímku nejsou tak dobře pochopeny, včetně Oblouku vlevo od Sgr A a četných filamentů. K cílům pro MeerKAT patří hledání rádiové emise neutrálního vodíku emitované z mladšího vesmíru a krátké, ale vzdálené rádiové záblesky.

1. NASA: Visible Light
  2. NASA: Radio Waves
  3. APOD: 2018-07-29 Cesta do středu Galaxie
  4. Syfy.com: STUNNING CHAOS IN THE GALACTIC CORE
  5. Ska.ac.za: MeerKAT radio telescope inaugurated in South Africa – reveals clearest view yet of centre of the Milky Way
  6. Ska.ac.za: The South African MeerKAT radio telescope is a precursor to the Square Kilometre Array (SKA) telescope and will be integrated into the mid-frequency component of SKA Phase 1.
  7. Wikipedia: South_Africa