Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červenec 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červenec 2019

Halo Ducha Jupiteru

Uznání a copyright: CHART32 Team, Processing - Johannes Schedler / Volker Wendel

Podrobné snímky NGC 3242 ukazují odhazované obálky umírající, Slunci podobné hvězdy, rozverně zvané mlhovina Duch Jupiteru. Ovšem tento hloubkový a širokoúhlý teleskopický pohled ukazuje také jen zřídka vídané vnější halo této krásné planetární mlhoviny vlevo nahoře u hvězd Mléčné dráhy a galaxií v pozadí v serpentinách souhvězdí Hydra. Iluzivní záři ve viditelném světle pohání intenzivní a jinak ale neviditelné ultrafialové záření z centrálního bílého trpaslíka mlhoviny. Možná, že planety kolem bílého trpaslíka v NGC 3242 mohly přispět k symetrickým charakteristikám a tvarům. Slabší a větší halo nejspíš vzniklo ještě před planetární mlhovinou díky aktivitě, která začala už ve fázi rudého obra. Mlhovina NGC 3242 měří asi světelný rok a je asi 4500 světelných let daleko. Řídká mračna zářícího materiálu vpravo by mohla dobře být mezihvězdný plyn, který se náhodou nachází blízko k bílému trpaslíku v NGC 3242, takže je vybuzen jeho ultrafialovým zářením.

1. APOD: 2005-10-29 NGC 3242: Duch Jupitera