Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. srpen 2019

Místní prázdnota v blízkém vesmíru

Uznání: R. Brent Tully (U. Hawaii) et al.

Jak vypadá naše oblast ve Vesmíru? Jelikož jsou galaxie tak rozptýlené po obloze a jelikož naše Galaxie Mkéčná dráha zaclání část vzdáleného pohledu, tak bylo to těžko říci. Ovšem nyní byla s využitím velkorozměrových pohybů galaxií vytvořena nová mapa, která umožňuje odvodit, jak hmotné objekty musí svou gravitací působit v blízkém vesmíru. Mapa, na kterou se díváte, měří na straně něco přes 600 miliónů světelných let a ukazuje naši Galaxii Mléčnou dráhu z boku v Kupě galaxií v Panně, která je spojena s Velkým atraktorem, což je ještě větší uskupení galaxií. Blízko je také hmotná Kupa ve Vlasech Bereniky a rozsáhlá Nadkupa v Perseu a Rybách. My jsme naopak na okraji obrovské oblasti téměř bez galaxií známé jako Velká prázdnota. Odpudivý tlak od Místní prázdnoty spolu s gravitační přítažlivostí ve směru zvýšené hustoty galaxií a opačné straně oblohy vysvětluje část záhadně vysoké rychlosti naší Galaxie vůči kosmickému mikrovlnému záření pozadí, ale ne všechno. Zveme vás prozkoumat místní vesmír podle programu Cosmicflows-3 a v této interaktivní 3D vizualizaci si ho můžete přibližovat, vzdalovat i otáčet.

2. Harvard.edu: Cosmicflows-3: Cosmography of the Local Void
  13. arXiv.org: Cosmicflows-3
  14. Skfb.ly: Cosmography of the Local Void versus NAM orbits

Štítky: Void, Galaxie, Vesmír

34. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 19. 8. do 25. 8. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. Konjunkce Marsu a Venuše proběhne na snímcích SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Očekáváme bezpilotní test Sojuzu. Sonda Chandrayyan-2 je na cestě k Měsíci. Problémy s padáky ExoMars 2020 pokračují. Známe čtyři kandidáty na odběr vzorků z Bennu. Parker Solar Probe se potřetí zanoří ke Slunci. Před 30 lety prolétl Voyager 2 kolem Neptunu a zmapoval tak poslední do té doby neprozkoumanou velkou planetu a její měsíce.