Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. srpen 2019

Místní prázdnota v blízkém vesmíru

Uznání: R. Brent Tully (U. Hawaii) et al.

Jak vypadá naše oblast ve Vesmíru? Jelikož jsou galaxie tak rozptýlené po obloze a jelikož naše Galaxie Mkéčná dráha zaclání část vzdáleného pohledu, tak bylo to těžko říci. Ovšem nyní byla s využitím velkorozměrových pohybů galaxií vytvořena nová mapa, která umožňuje odvodit, jak hmotné objekty musí svou gravitací působit v blízkém vesmíru. Mapa, na kterou se díváte, měří na straně něco přes 600 miliónů světelných let a ukazuje naši Galaxii Mléčnou dráhu z boku v Kupě galaxií v Panně, která je spojena s Velkým atraktorem, což je ještě větší uskupení galaxií. Blízko je také hmotná Kupa ve Vlasech Bereniky a rozsáhlá Nadkupa v Perseu a Rybách. My jsme naopak na okraji obrovské oblasti téměř bez galaxií známé jako Velká prázdnota. Odpudivý tlak od Místní prázdnoty spolu s gravitační přítažlivostí ve směru zvýšené hustoty galaxií a opačné straně oblohy vysvětluje část záhadně vysoké rychlosti naší Galaxie vůči kosmickému mikrovlnému záření pozadí, ale ne všechno. Zveme vás prozkoumat místní vesmír podle programu Cosmicflows-3 a v této interaktivní 3D vizualizaci si ho můžete přibližovat, vzdalovat i otáčet.

2. Harvard.edu: Cosmicflows-3: Cosmography of the Local Void
  13. arXiv.org: Cosmicflows-3
  14. Skfb.ly: Cosmography of the Local Void versus NAM orbits

Štítky: Void, Galaxie, Vesmír

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.