Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. srpen 2019

Perseids a Pluh

Uznání a copyright: Jeff Dai (TWAN)

I přes přezařující měsíční světlo mnozí pozemšťané pozorovali letošní meteorický roj Perseid. Na pastevecné scéně jsou místní pozorovatelé, kteří obdivují krátké nebeské záblesky roje v hodinách přes úsvitem kolem maximální aktivity 13. srpna z travnatých pastvin Nalati v Ujgurské autonomní oblasti Sin-ťiang v Číně. Kompozitní obraz ze sedmi snímků pořízených v průběhu dvou hodin zaznamenal průlety Perseid proti hvězdnaté obloze. U obzoru je ve středu Pluh, nejslavnější severní asterismus, i když někdo v něm vidí Velkou naběračku z kuchyně nebo Velký vůz. Roj Perseid se dá během roku nejsnáze pozorovat a vzniká tím, že Země zametá prach z periodické komety Swift-Tuttle. Částice prachu do atmosféry vnikají rychlostí asi 60 kilometrů za sekundu a vypařují ve výškách kolem 100 kilometrů.

1. NASA: Perseids