Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. srpen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. srpen 2019

Milióny hvězd v Omega Centauri

Uznání a copyright: Michael Miller, Jimmy Walker

Kulová hvězdokupa Omega Centauri, též známá jako NGC 5139, je asi 15 000 světelných let daleko. Kupa je v objemu o průměru asi 150 světelných let napěchovaná asi 10 milióny hvězd, které jsou mnohem starší, než Slunce. Je největší a nejjasnější ze zhruba 200 známých kulových hvězdokup, které sídlí v halo naší Galaxie Mléčné dráhy. I když se většina hvězdokup skládá z hvězd stejného věku a složení, tak záhadná Omega Cen vykazuje přítomnost různých populací hvězd s rozsahem stáří a chemického složení. Omega Cen může být pozůstatkem jádra malé galaxie, která splynula s Mléčnou dráhou.

1. EarthSky.org: Giant star cluster Omega Centauri
  2. APOD: 2008-09-06 Hejno hvězd
  3. Wikipedia: Globular_clusters
  4. arXiv.org: Abundance analysis of a sample of evolved stars in the outskirts of Omega Centauri
  5. SpaceTelescope.org: Black hole found in enigmatic Omega Centauri

Štítky: Omega Centauri, Ngc5139, Kulová hvězdokupa

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.