Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2019

M31: Galaxie v Andromedě

Uznání a copyright: Amir H. Abolfath (TWAN)

Jak daleko dohlédnete? Nejvzdálenějším objektem snadno viditelným neozbrojeným okem je M31, velká Galaxie v Andromedě, vzdálená něco přes 2 milióny světelných let. Bez dalekohledu se tato nesmírná spirální galaxie zdá jako bezvýznamný, slabý mlhavý obláček v souhvězdí Andromedy. Ovšem na této skvělé šestihodinové teleskopické digitální mozaice našeho nejbližšího galaktického souseda je vidět jasné žluté jádro, tmavé vinoucí se prachové pásy, zářivá modrá spirální ramena a jasné červené emisní mlhoviny. Dnes dokonce i běžného pozorovatele inspiruje poznání, že existuje mnoho vzdálených galaxií jako je M31, tak astronomové o tomto základním konceptu debatovali teprve před 100 lety. Jsou tyto "spirální mlhoviny" jednoduše oblaka plynu v naší vlastní Galaxii Mléčné dráze, nebo se jedná o "vesmírné ostrovy", vzdálené galaxie hvězd srovnatelných se samotnou Mléčnou dráhou? To byla stěžejní otázka slavné debaty Shapley-Curtis v roce 1920, která později vyústila do pozorování, že se Andromeda podobá naší Galaxii Mléčné dráze, se závěrem, že celý vesmír je mnohem větší, než jsme si kdy představovali.

1. Wikipedia: Andromeda_Galaxy
  2. Youtu.be: Our Milky Way Galaxy: How Big is Space?
  3. Wikipedia: Spiral_galaxy