Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. září 2019

Perijove 11: Průlet kolem Jupiteru

Uznání videa a licence: NASA, Juno, SwRI, MSSS, Gerald Eichstadt; Music: Moonlight Sonata (Ludwig van Beethoven)

Přichází Jupiter! Kosmická sonda NASA Juno pokračuje na své 53 denní, vysoce protáhlé orbitě kolem největší planety Sluneční soustavy. Na videu z počátku roku 2018 z perijova 11 je vidět jedenáctý průlet Juno kolem Jupiteru od příletu v polovině roku 2016. Časosběrné, barevně zvýrazněné video pokrývá asi 4 hodiny a morfuje mezi 36 snímky kamery JunoCam. Video začíná s vycházejícím Jupiterem, jak se Juno přibližuje ze severu. Když Juno dosáhne nejbližšího pohledu ze vzdálenosti asi 3500 kilometrů nad oblačností Jupiteru, tak kosmická sonda dokáže tuto velkou planetu zachytit do skvělých podrobností. Juno prochází nad světlými a tmavými pásy mraků, které obepínají planetu, stejně jako nad četnými vířícími bouřemi, z nichž mnohé jsou větší, než hurikány na Zemi. Po perijovu Jupiter ubíhá do dálky a ukazuje neobvyklou oblačnost nad jihem. Aby sonda Juno získala potřebná vědecká data, tak musí prolétat velmi blízko Jupiteru, takže jsou její přístroje vystaveny vysokým úrovním radiace.

1. NASA: NASA