Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. září 2019

Ve Vlčí jeskyni

Uznání a copyright: Charlie Bracken, Mladen Dugec, Max Whitby

Tajemná modrá reflexní mlhovina katalogizovaná jako VdB 152 nebo Ced 201 je opravdu velice slabá. Nachází se na konci dlouhé temné mlhoviny Barnard 175 v prachovém komplexu, který se také nazývá Vlčí jeskyně. Kosmické zjevení ve středu hlubokého a širokoúhlého teleskopického pohledu je asi 1400 světelných let daleko v severní Mléčné dráze v královském souhvězdí Kefeus (Cepheus). Kapsy mezihvězdného prachu na okraji velkého molekulárního mraku v této oblasti cloní světlo z hvězd v pozadí nebo rozptylují světlo ze zanořené jasné hvězdy, což mlhovině dává charakteristickou modrou barvu. Uvažuje se, že i slabou červenou luminiscenci prachu mlhoviny způsobuje ultrafialové světlo této hvězdy. I když hvězdy vznikají v molekulárních mračnech, tak tato hvězda zdá se do této oblasti vplula jen náhodou, jelikož její změřená prostorová rychlost se velice liší od rychlosti mračna. Další hustá, tmavá mlhovina LDN 1221 je snadno vidět vpravo nahoře a barevnější planetární mlhovina Dengel-Hartl 5 je pod středem. Proti na prach bohatému komplexu v Cefeu se dá vystopovat (zdola vpravo nahoru doleva) slabá červená emise zbytku dávné supernovy.

1. Harvard.edu: A New "Cave-Nebula" in Cepheus
  2. APOD: 2009-04-25 Tmavé značení na obloze
  3. UniverseToday.com: The Cepheus Flare Lights the Entrance to Wolf’s Cave – Cederblad 201 and van den Bergh 152 by Kent Wood
  4. EarthSky.org: Constellation Cepheus looks like a house
  5. Harvard.edu: Colors of reflection nebulae. II. The excitation of extended red emission.
  6. CalTech.edu: Molecular Clouds
  7. AstrodonImaging.com: Dengel-Hartl 5 in Cepheus
  8. Bf-Astro.com: Focal Pointe Observatory - Astrophotography by Bob Franke: vdB 152

Štítky: Tmavá mlhovina, Prach, Pn g111.0 +11.6, B175, Ldn 1221, VdB 152, Wolf's Cave

Denný tranzit ISS

Prelet ISS popred Mesiac.