Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. říjen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. říjen 2019

Gravitační škleb

Uznání: X-ray - NASA / CXC / J. Irwin et al. ; Optical - NASA/STScI

Obecná teorie relativity, kterou před více než 100 lety publikoval Albert Einstein, předpovídala jev gravitačních čoček. A to je to, co dává těmto vzdáleným galaxiím takový rozpustilý výraz, když jsou vidět přes sklo rentgenových a optických obrazových dat kosmických dalekohledů Chandra a Hubble. Skupina galaxií se nazývá Cheshirská kočka a její dvě velké eliptické galaxie sugestivně rámují oblouky. Tyto oblouky jsou optické obrazy vzdálených galaxií v pozadí čočkované gravitační hmotou kupy v popředí. Gravitační hmotnosti samozřejmě dominuje temná hmota. Ty dvě velké "oči" galaxií představují nejjasnější členy vlastní kupy galaxií, kteří jsou ve srážce. Jejich poměrná kolizní rychlost je téměř 1350 km/s a zahřívá plyn na milióny stupňů, takže vytváří rentgenovou záři, která je vidět ve fialové barvě. Chcete o těch galaxiích ve srážce vědět ještě víc? Kupa galaxií Cheshirská kočka se šklebí v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major), asi 4,6 miliard světelných let daleko.

1. Wikipedia: List_of_scientific_publications_by_Albert_Einstein