Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. říjen 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. říjen 2019

Duchové z Kassiopeji

Uznání a copyright: Tommaso Stella

To jasné lemování a tokové tvary vypadají v kosmických měřítkách duchovitě. Teleskopický pohled do souhvězdí Kassiopeia (Cassiopeia) ukazuje barvité, dozadu obrácené útvary mračen kometárních tvarů IC 59 (vlevo) a IC 63. Mračna vzdálená asi 600 světelných let ale nejsou duchové. Pod vlivem energetického záření z horké, zářivé hvězdy gama Cas se ovšem pomalu rozplývají. Jasná hvězda gama Cas je na snímku vlevo nahoře a fyzicky se nachází jen asi 3 až 4 světelné roky od mlhovin. Mlhovina IC 63 leží o něco blíže ke gama Cas a dominuje jí červená emise H-alfa, která vzniká rekombinací ionizovaných atomů vodíku s elektrony. Od hvězdy vzdálenější mlhovina IC 59 vykazuje proporcionálně menší H-alfa emisi, ale zato je více charakteristická modrým odstínem hvězdného světla odráženého od prachu. Toto zorné pole zabírá něco přes 1 stupeň nebo v odhadované vzdálenosti gama Cas a jejích přátel asi 10 světelných let.

1. APOD: 2016-03-18 W v Kasiopeji