Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. listopad 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. listopad 2019

Messier 45: Dcery Atlase a Pleione

Uznání a copyright: Adam Block, Steward Observatory, University of Arizona

Mračnem kosmického prachu vzdáleným zhruba 400 světelných let uhání nádherná otevřená hvězdokupa Plejády, nebo Kuřátka, která je dobře známá svými výrazně modrými reflexními mlhovinami. Na obloze se nachází v souhvězdí Býka a je v Orionovu rameni naší Galaxie Mléčné dráhy. Hvězdy a mračno kosmického prachu ovšem nejsou příbuzné, jen náhodou procházejí stejnou oblastí vesmíru. Hvězdokupa je známa už od starověku jako kompaktní skupina hvězd a Galileo ji poprvé nakreslil při pohledu svým dalekohledem i s hvězdami, které jsou příliš slabé, než aby byly vidět pouhým okem. Charles Messier zapsal hvězdokupu jako 45. položku svého slavného katalogu věcí, které nejsou kometami. Podle řeckého mýtu jsou Plejády sedmi dcerami astronomického titána Atlase a mořské nymfy Pleione. Jména jejich rodičů jsou mezi devíti nejjasnějšími hvězdami kupy. Tento hloubkový a širokoúhlý snímek pokrývá přes hvězdokupu Plejády 20 světelných let.

1. Naic.edu: The Pleiades