Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. listopad 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. listopad 2019

Messier 45: Dcery Atlase a Pleione

Uznání a copyright: Adam Block, Steward Observatory, University of Arizona

Mračnem kosmického prachu vzdáleným zhruba 400 světelných let uhání nádherná otevřená hvězdokupa Plejády, nebo Kuřátka, která je dobře známá svými výrazně modrými reflexními mlhovinami. Na obloze se nachází v souhvězdí Býka a je v Orionovu rameni naší Galaxie Mléčné dráhy. Hvězdy a mračno kosmického prachu ovšem nejsou příbuzné, jen náhodou procházejí stejnou oblastí vesmíru. Hvězdokupa je známa už od starověku jako kompaktní skupina hvězd a Galileo ji poprvé nakreslil při pohledu svým dalekohledem i s hvězdami, které jsou příliš slabé, než aby byly vidět pouhým okem. Charles Messier zapsal hvězdokupu jako 45. položku svého slavného katalogu věcí, které nejsou kometami. Podle řeckého mýtu jsou Plejády sedmi dcerami astronomického titána Atlase a mořské nymfy Pleione. Jména jejich rodičů jsou mezi devíti nejjasnějšími hvězdami kupy. Tento hloubkový a širokoúhlý snímek pokrývá přes hvězdokupu Plejády 20 světelných let.

1. Naic.edu: The Pleiades
  2. APOD: 2001-12-28 Reflexe světla hvězd
  3. APOD: 2010-11-18 Sestry ze zaprášené oblohy
  4. APOD: 2007-04-28 Mladý Měsíc a Plejády
  5. APOD: 2007-04-13 Sedm zaprášených sester
  6. Wikipedia: File:Pleiades_Sidereus_Nuncius.png
  7. NASA: Hubble’s Messier Catalog
  8. Wikipedia: Pleiades_(Greek_mythology)
  9. AdamBlockPhotos.com: Adam Block's Latest View of the Universe - M45: The Pleiades (Subaru)

Štítky: M45, Plejády, Galactic star cluster, Prach

48. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 11. do 3. 12. 2023. Měsíc bude v úplňku. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září na východě jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala i slabá polární záře. Kometa 12P se na obloze přibližuje k hvězdě Vega v Lyře. Počet startů Falconů směřuje letos k číslu 100. Startovat bude také Sojuz s nákladní lodí Progress MS-25 k ISS. Před 100 lety se narodil čestný člen České astronomické společnosti Vojtěch Letfus.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200