Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. listopad 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. listopad 2019

Průlet kolem planetky Arrokoth

Uznání videa: NASA, JHU APL, SwRI

Jaké by to bylo prolétat kolem planetky Arrokoth? Kosmická sonda New Horizons prolétla kolem Arrokothu v lednu, 3,5 roku po svém průletu kolem Pluta. Pokud vám toto jméno nepřipadá známé, tak to může být proto, protože tento objekt z Kuiperova pásu s dvěma laloky byl neoficiálně nazýván Ultima Thule a to až do oficiálního pojmenování: 486958 Arrokoth. Toto černobílé video animuje snímky Arrokothu, které při svém průletu z různých úhlů pořídila sonda New Horizons. Video zřetelně ukazuje dva laloky Arrokothu a dokonce i naznačuje, že větší lalok je výrazně zploštělý. Sonda New Horizons objevila, že se Arrokoth liší od kteréhokoliv známé planetky ve vnitřní Sluneční soustavě a nejspíš se skládá ze dvou planetesimál, ze stavebních bloků planety, které exitovaly před miliardami let. Sonda New Horizons nadále uhání naší Sluneční soustavou a každý rok se vzdaluje o tři další vzdálenosti Země - Slunce.

1. NASA: New Horizons
  2. APOD: 2019-09-10 Pluto v opravdových barvách
  3. HealthNewsReview.org: confused-dog-400.jpg
  4. NASA: Kuiper Belt
  5. NASA: Far, Far Away in the Sky: New Horizons Kuiper Belt Flyby Object Officially Named 'Arrokoth'
  6. Wikipedia: 486958_Arrokoth
  7. JHUapl.edu: Press Briefing: Revealing the First Primordial Planetesimal
  8. APOD: 2019-01-04 Gif pootáčející se Ultima Thule
  9. APOD: 2019-05-22 Primordiální kontaktní podvojná planetka 2014 MU69
  10. Wikipedia: New_Horizons
  11. Wikipedia: Planetesimal
  12. Youtube.com: What Are Planetesimals?
  13. Wikipedia: Astronomical_unit