Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. listopad 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. listopad 2019

Mladé hvězdy v mračnu rho Ophiuchi

Uznání: NASA, JPL-Caltech, WISE

Jak vznikají hvězdy? Tuto kompozici prachových mračen a zanořených nově zrozených hvězd na infračervených vlnových délkách z družice WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) vytvořili astronomové ve falešných barvách, a tak pomohli s odpovědí na tuto otázku. Na kosmickém plátnu je vidět jedna z nejbližších hvězdotvorných oblastí, součást oblačného komplexu rho Ophiuchi ve vzdálenosti asi 400 světelných let u jižního okraje jistěže vyslovitelného souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus). Poté co z velkého mračna chladného vodíku vznikly mladé hvězdy, tak začaly zahřívat okolní prach a ten začal infračerveně zářit. Vznikající hvězdy zvané mladé hvězdné objekty (YSO - young stellar objects) jsou ponořené v kompaktních růžových mlhovinách, ale jinak se před pátravými zraky optických dalekohledů skrývají. Při průzkumu této oblasti pronikavým infračerveným zářením se podařilo detekovat nově vzniklé hvězdy, jejichž průměrný věk se odhaduje na zhruba 300 000 let. Ve srovnání se stářím Slunce 5 miliard let jsou tedy velmi mladé. Výrazná červená mlhovina vpravo dole kolem hvězdy sigma Scorpii je reflexní mlhovina tvořená prachem, který rozptyluje hvězdné světlo. Tento pohled z družice WISE byl zveřejněn v roce 2012, zabírá téměř 2 stupně a v odhadované vzdálenosti mračna rho Ophiuchi pokrývá téměř 14 světelných let.

1. CalTech.edu: What is Infrared?
  2. Wikipedia: Wide-field_Infrared_Survey_Explorer