Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. listopad 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. listopad 2019

Hvězdné proudy v NGC 5907

Uznání a copyright: R Jay Gabany (Blackbird Observatory) - collaboration; D.Martinez-Delgado(IAC, MPIA),
J.Penarrubia (U.Victoria) I. Trujillo (IAC) S.Majewski (U.Virginia), M.Pohlen (Cardiff)

Je vidět, že galaxii NGC 5907 obklopují velké slapové proudy hvězd. Tyto obloukovité struktury z řídkých smyček sahají více než 150 000 světelných let daleko z úzké spirální galaxie viděné z boku zvané galaxie Tříska nebo Ostří nože. Proudy se dají zachytit jen na velice hloubkových fotografiích a představují duchovité stopy trpasličí galaxie, trosky menší satelitní galaxie, která se postupně rozpadla a před více než 4 miliardami let sloučila s NGC 5907, ovšem které zůstaly na orbitě. Tento pozoruhodný objevový snímek z malé robotické observatoře v Novém Mexiku podporuje kosmologický scénář, ve kterém velké spirální galaxie včetně naší vlastní Mléčné dráhy vznikly slučováním těch menších. NGC 5907 se nachází asi 40 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Draka (Draco).

1. Cosmotography.com: Fossils of the Hierarchical Formation of the Nearby Spiral Galaxy NGC 5907