Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. listopad 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. listopad 2019

M16 a Orlí mlhovina

Uznání a copyright: Martin Pugh

M16 je hvězdokupa o věku asi 2 milióny let obklopená mračny zárodečného plynu a prachu známá též jako Orlí mlhovina. Krásný podrobný portrét této oblasti je založen na pozemních úzkopásmových a širokopásmových obrazových datech. Obsahuje také kosmické skulptury, které učinily slavnými podrobné snímky Hubblova kosmického dalekohledu těchto hvězdotvorných oblastí. Ty se popisují jako sloní choboty nebo Pilíře stvoření a jedná se o husté a prašné sloupce poblíž středu o délce několika světelných let, které se gravitačně smršťují za vzniku hvězd. Energetická radiace z těchto hvězdokup eroduje materiál na koncích až nakonec zanořené nové hvězdy úplně odhalí. Od hřebenu jasné emise vlevo dole se táhne další prachový hvězdotvorný sloup známý jako Víla Orlí mlhoviny. M16 se nachází asi 7000 světelných let daleko a je snadným cílem pro triedry nebo malé dalekohledy v na mlhoviny bohaté části oblohy rozděleného souhvězdí Serpens Cauda (Ocas hada).

1. SEDS.org: Messier 16