Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. prosinec 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. prosinec 2019

Spirální galaxie NGC 6744

Uznání a copyright: Zhuokai Liu, Jiang Yuhang

Krásná spirální galaxie NGC 6744 měří téměř 175 000 světelných let a je tedy větší, než naše vlastní Mléčná dráha. Nachází se asi 30 miliónů světelných let daleko v jižním souhvězdí Páva a v malých dalekohledech vypadá jako slabý, protáhlý objekt. Pozoruhodně podrobný portrét galaxie zabírá zhruba úhlovou oblast úplňku a my vidíme disk tohoto blízkého vesmírného ostrova vůči našemu pohledu skloněný. V protaženém žlutém jádru této obří galaxie dominuje světlo starých, chladných hvězd. Velká spirální ramena za jádrem vyplňují modré hvězdokupy a skrvnky růžových hvězdotvorných oblastí. Vpravo dole probíhá vzdálené rameno kolem menší satelitní galaxie NGC 6744A. Tento galaktický doprovod NGC 6744 připomíná satelitní galaxii Velký Magellanův mrak u Mléčné dráhy.

1. NASA: Big Brother to the Milky Way