Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. prosinec 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. prosinec 2019

Od Plejád k Hyjádám

Uznání a copyright: Amir H. Abolfath (TWAN)

Tento kosmický pohled se přes zaprášené souhvězdí Býka (Taurus) odshora dolů táhne téměř 20 stupňů. Začíná u Plejád a končí Hyjádami, což jsou dvě hvězdokupy na pozemské obloze známé už od starověku. Kompaktní hvězdokupa Plejády nahoře je asi 400 světelných let daleko. Toto nádherné uskupení mladých hvězd svítí přes oblaka prachu, které rozptylují modré hvězdné světlo. Hvězdokupa Hyjády ve tvaru písmene V dole je více rozprostřená a nachází se mnohem blíže, jen 150 světelných let daleko. Hvězdokupa Hyjády se zdá být ukotvena jasnou hvězdou Aldebaran, což je rudý obr žlutého vzhledu. Ovšem Aldebaran ve skutečnosti leží jen 65 světelných let daleko a do blízkosti Hyjád se promítá jenom náhodou. Na scéně jsou též zřejmé slabé a tmavé prachové mraky na okraji molekulárního mračna v Býku. V širokoúhlém pohledu je vlevo od mladistvé hvězdy T Tauri a Hindovy proměnné mlhoviny zrovna nad Aldebaranem vidět i tmavá mlhovina Barnard 22.

1. Torgheh.ir: Astrophotography by Amir H. Abolfath: DUSTY TAURUS