Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. leden 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. leden 2020

Slábnoucí Betelgeuse

Uznání a copyright: Jimmy Westlake (Colorado Mountain College)

Lovec Orion je jedním z nejvíce rozpoznatelných souhvězdí a tvoří ho mnoho jasných hvězd. Na této zimní noční obloze vycházejí lovcovy hvězdy 30. prosince 2019 přes stromy bez listí u města Newnan v Georgia v USA. Vlevo od středu v rameni Oriona vyniká žlutou barvou rudý veleobr Betelgeuse, ale už není tak silným soupeřem modrému veleobru Rigel u lovcova chodidla. Pozorovatelé na Zemi si mohou povšimnout nyní výrazně slabší hvězdy Betelgeuse, její jasnost klesla v posledních měsících roku 2019 víc jak o polovinu. Betelgeuse byla dlou známá jako proměnná hvězda, která mění svoji jasnost v četných cyklech v přibližně krátkých a dlouhých periodách od stovek dní až po mnoho let. Hvězda je nyní téměř nejslabší od fotometrických měření v letech 1926/27, nejspíš díky koincidenci minim krátkých a dlouhých cyklů. Betelgeuse je také znám jako rudý veleobr, který skončí svůj život zhroucením jádra a výbuchem supernovy v příštích tisících letech, i když tato kosmická katastrofa nastane v bezpečné vzdálenosti 700 světelných let od naší planety.

1. APOD: 2012-01-19 Lovcovy hvězdy
  2. HWLongfellow.org: The Occultation of Orion
  3. APOD: 2010-01-06 Skvrnitý povrch Betelgeuse
  4. AstronomersTelegram.org: The Fainting of the Nearby Red Supergiant Betelgeuse
  5. AstronomersTelegram.org: Updates on the "Fainting" of Betelgeuse
  6. APOD: 2020-01-01 Představa Betelgeuse
  7. SkyAndTelescope.com: What’s Up With Betelgeuse?

Kometa C/2019 Y4 Atlas