Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. leden 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. leden 2020

Dvě kupy a kometa

Uznání a copyright: Rolando Ligustri (CARA Project, CAST)

Toto nádherné pole hvězd zabírá v hrdinském severním souhvězdí Persea (Perseus) čtyři úplňky (asi 2 stupně). Na teleskopických expozicích z nocí 24., 26. a 28. ledna je vidět slavný pár otevřených hvězdokup χ a h Persei s kometou PanSTARRS (C/2017 T2), která se během nocí v zorném poli posunovala zleva doprava. Obě hvězdokupy, též katalogizované jako NGC 869 (vpravo) a NGC 884, jsou ve vzdálenosti asi 7000 světelných let a obsahují hvězdy mnohem mladší a teplejší, než Slunce. Kupy od sebe dělí jen pár set světelných let a podle věku jejich jednotlivých hvězd mají obě věk 13 miliónů let, což je důkazem, že jsou nejspíše produktem stejné hvězdotvorné oblasti. Kometa PanSTARRs byla objevena v roce 2017, když byla ještě za drahou Saturnu a jedná se o nového návštěvníka vnitřní Sluneční soustavy, nyní vzdáleného něco přes 13 světelných minut od Země. Na dvojitou hvězdokupu je v triedru vždycky pěkný pohled a z tmavých míst je dokonce vidět i pouhým okem. C/2017 T2 ovšem asi zůstane jen teleskopickou kometou. Jedná se o jednu z nejjasnějších komet očekávaných v roce 2020 a ke Slunci se nejvíce přiblíží počátkem května.

1. Wikipedia: Perseus_constellation