Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. březen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. březen 2020

Sněžení na Čurjumov-Gerasimenko(vá)

Uznání: ESA, Rosetta, MPS, OSIRIS; UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA;
Animation: Jacint Roger Perez

Pokud byste stáli na útesu komety Čurjumov-Gerasimenko(vá), tak by vás taková vánice nemohla zastihnout. Kometu, často zkráceně označovanou jako 67P nebo ČG, obíhala v červnu 2016 kosmická sonda Rosetta a její úzkoúhlá kamera zachytila dráhy prachových a ledových částic, které se pohybovaly blízko kameře jejím zorným polem a nad kometárním povrchem a podobaly se sněhu. Některé z těchto jasných teček navíc zřejmě pochází z deště energetických nabitých částic, neboli kosmických paprsků, které kameru zasáhly a to husté pozadí hvězd pochází ze souhvězdí Velkého psa (Canis Major). Na videu jsou tyto hvězdy pozadí snadno vidět, jak putují shora dolů. Video vzniklo z 33 postupných snímků, které byly pořízeny v průběhu 25 minut při průletu Rosetty asi 13 kilometrů daleko od jádra komety.

1. NASA: 67P/ Churyumov-Gerasimenko