Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. květen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. květen 2020

Jih Lodního kýlu

Uznání a copyright: Ignacio Diaz Bobillo

Tento barvitý a chaotický pohled do jedné z největších hvězdotvorných oblastí v Mléčné dráze do Velké mlhoviny v Lodním kýlu (Carina) ukazuje zárodečná prachová mračna v siluetě proti zářícímu atomárnímu plynu. Teleskopický podrobný snímek zabírá pole velké asi 80 světelných let, trochu na jih a východ od tamní nejenenergetičtější a záhadné hvězdy eta Carinae. Kompozitní obraz vznikl z úzkopásmových obrazových dat pořízených pod příměstskou oblohou, která se během restrikcí zlepšila. Jsou na něm vidět charakteristické emise ionizovaných atomů síry, vodíku a kyslíku z mlhoviny namapované do červené, zelené a modré barvy, což je barevná paleta také populární ze snímků Hubblova kosmického dalekohledu. Nebeskou krajinu plnou jasných hřebenů ohraničuje chladný neprůhledný prach a nachází se asi 7500 světelných let v jižním souhvězdí Lodního kýlu (Carina).

1. APOD: 2018-12-27 Velká mlhovina v Lodním kýlu