Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. květen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. květen 2020

Duchovitá houba u mračna Magellanova

Uznání a copyright: Gill Fry

Na jasné tmavé noční obloze nad Wannon Falls Reserve v jihozápadní Viktorii v Austrálii září hvězdy a blikají družice. Ten mlhavý slabý obláček nad vrcholky stromů je jenom jedno jediné vitelné mračno, též známé jako Velké Magellanovo mračno, satelitní galaxie naší Mléčné dráhy. V popředí bioluminiscencí překvapivě jasně svítí Omphalotus nidiformis (duchovitá houba) z planety Země. Podobně jako Magellanovo mračno je i duchovitá houba snadno vidět očima. Duchovitá záře je ve skutečnosti mdle zelená, ale na digitální snímku vypadá jasná. Scéna vznikla spojením obou snímků. Jeden se zaostřil na daleké hvězdy a zhruba 160 000 světelných let vzdálené Velké Magellanovo mračno. Druhý se zase zaměřil na popředí a svítící houbu vzdálenou od čočky kamery jen několik světelných nanosekund.

1. APOD: 2019-09-05 Velké Magellanovo mračno