Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. červen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. červen 2020

Severní léto na Titanu

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Dnešní slunovrat přináší na severní polokouli planety Země léto. Pro prstenčitou planetu Saturn nastal severní letní slunovrat už před více než 3 roky 24. května 2017. Saturnův měsíc Titan, který kolem plynového obra obíhá, zakouší Saturnova roční období. Titan je větší než vnitřní planeta Merkur a zde je na snímku z kosmické sondy Cassini asi 2 týdny poté, co začalo severní léto. Na blízkém infračerveném pohledu jsou vidět jasná metanová mračna plynoucí hustou atmosférou se závojem, jak to bylo vidět ze vzdálenosti asi 507 000 kilometrů. Dole se pod mraky u úplně osvětleného severního pólu rozkládají uhlovodíková jezera.

1. EarthSky.org: The solstice is June 20
  2. NASA: Cassini Looks on as Solstice Arrives at Saturn
  3. NASA: Saturn's Moon Titan Drifting Away Faster Than Previously Thought
  4. Wikipedia: Climate_of_Titan#Seasons
  5. NASA: PIA21615: Northern Summer on Titan
  6. APOD: 2013-12-20 Krajina jezer na Titanu

Štítky: Titan, Saturn, Slunovrat, Cassini

Kometa C/2021 A2

Snímek komety C/2021 A2. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa procházela souhvězdím Vozky. Vzdálenost od Země 1.138 au, od Slunce 1.549 au. Rychlost pohybu po obloze 1.51 arcsec/min.