Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červen 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červen 2020

Jasná planetární mlhovina NGC 7027 z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, Joel Kastner (RIT) et al.; Processing: Alyssa Pagan (STScI)

Jak vznikla tato neobvyklá planetární mlhovina? NGC 7027 je jedna z nejmenších, nejjasnějších, a co do tvaru nejneobvyklejších známých planetárních mlhovin. Na základě ze Země pozorovatelné rychlosti rozpínání NGC 7027 se dá říci, že to začalo asi před 600 lety. Planetární mlhovina po většinu svojí historie odhazovala obálky, jak je patrné v modré barvě na snímku. V moderní době začala ovšem z neznámých důvodů ve specifických směrech vyvrhovat plyn a prach (vidět v červené barvě), takže vznikl nový vzor, který vypadá, že má čtyři rohy. Obálky i vzory byly zmapovány do jemných podrobností na nedávných snímcích z širokoúhlé kamery WFC3 (Wide Field Camera 3) na palubě Hubblova kosmického dalekohledu. Co se nachází v centru mlhoviny není známo, jedna hypotéza praví, že se tam nachází těsná dvojhvězda, kde jedna hvězda odhazuje plyn do nepravidelného disku, který obíhá kolem druhé hvězdy. NGC 7027 je asi 3000 světelných let daleko, poprvé byla objevena v roce 1878 a dá se uvidět i obyčejným dalekohledem ze zahrádky v souhvězdí Labuti (Cygnus).

1. SpaceTelescope.org: Stunning New Hubble Images Reveal Stars Gone Haywire
  2. Wikipedia: Planetary_nebula
  3. Wikipedia: NGC_7027
  4. SpaceTelescope.org: NGC 7027
  5. ImgFlip.com: Foto: Pejsek :-)
  6. SpaceTelescope.org: Stunning New Hubble Images Reveal Stars Gone Haywire
  7. SpaceTelescope.org: Hubble's Instruments: WFC3 - Wide Field Camera 3
  8. NASA: Hubble Space Telescope
  9. Harvard.edu: First Results from a Panchromatic WFC3 Imaging Study of the Young, Rapidly Evolving Planetary Nebulae NGC 7027 and NGC 6302
  10. APOD: 2006-05-21 Podvojná soustava přechodného polaru
  11. NASA: What Is a Light-Year?
  12. SpaceTelescope.org: Zooming-in to NGC 7027
  13. EarthSky.org: What’s a constellation? What’s an asterism?
  14. Wikipedia: Cygnus_(constellation)

Štítky: Planetární mlhovina, NGC 7027, Hubble

NLC 5. júla 2020 večer

NLC večer 5 júla 2020. Kamera Canon 550D, objektív Canon 3,5-5,6/18-135mm, f/3,5 f = 18 mm, ISO 1600, expozícia 1/2 sekundy o 22:13 SELČ.