Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2020

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2020

Sodíkový ohon Merkuru

Uznání a copyright: Andrea Alessandrini

Co je to ten mlhavý pás, který sahá z Merkuru? Dlouhé expozice nejvnitřnější planety naší Sluneční soustavy mohou ukázat něco nečekaného: ohon. Merova řídká atmosféra obsahuje malé množství sodíku, který po excitaci světlem ze Slunce září. Sluneční světlo také z povrchu Merkuru uvolňuje sodíkové molekuly a odtlačuje je pryč. Zvláště žlutá záře sodíku je poměrně jasná. Na tomto hloubkovém snímku, který byl pořízen koncem května v Itálii přes filtr, který propouští především sodíkem emitované žluté světlo, je vidět Merkur a jeho sodíkový ohon. Ohon Merkuru byl poprvé předpovězen v letech 1980-tých a poprvé objeven v roce 2001. Mnoho údajů o ohonu ukázala četná pozorování kosmickou sondou NASA MESSENGER, která obíhala Merkur od roku 2011 do roku 2015. Ohony si obvykle spojujeme s kometami, jako je ohon třeba komety NEOWISE nyní viditelný triedry na ranní a koncem měsíce na večerní obloze.

1. NASA: Mercury